Fost ministru USR, critică dură la președintele Nicușor Dan: E periculos ca firmele să facă legea

Fost ministru USR critică dur președintele Nicușor Dan: „E periculos ca firmele să facă legea”
Deputatul USR Claudiu Năsui a reacționat ferm față de declarațiile președintelui Capitalei, Nicușor Dan, privitoare la implicarea mediului privat în formularea politicilor publice. Într-o postare recentă pe rețelele sociale, Năsui recunoaște că diagnosticul pus de edil privind incapacitatea statului român de a crea și redacta în mod eficient politici publice este unul corect. Însă avertizează că soluția propusă – implicarea directă a firmelor în scrierea proiectelor legislative – poate reprezenta un risc major pentru democrație și interesul public.
Statul nu face politici publice, dar legea trebuie să rămână în mâinile statului
Nicușor Dan a propus ca mediul privat să contribuie cu proiecte de politici publice gata de implementat, având în vedere dificultățile statului în a le genera. „E adevărat că statul român nu reușește să facă asta”, spune deputatul USR, „dar este extrem de periculos să lăsăm companiile să scrie direct legislația”. Năsui subliniază că funcția fundamentală de elaborare a normelor trebuie să rămână o atribuție a instituțiilor statului.
Declarațiile fostului ministru al Economiei continuă printr-o critică profundă la adresa structurii birocratice din aparatul de stat. „În ministere și în numeroase agenții cu denumiri impresionante, sunt zeci de mii de angajați care ar trebui să redacteze politici publice, dar nu o fac. Cunoscând, din experiență, unii dintre ei, pot spune că nu au capacitatea necesară. Iar cei care pot avea această expertiză, din păcate, cele mai multe idei ale lor sunt discutabile”, a punctat Năsui.
De ce este riscant ca firmele să scrie politici publice?
În ciuda incapacității statului, deputatul USR insistă că aceasta nu trebuie să justifice cedarea responsabilității către actorii privați. „Nu trebuie să permitem ca firmele să elaboreze direct politicile publice. Dacă li se cere, ele vor scrie întotdeauna lucruri care le avantajează pe ele, nu neapărat ceea ce este mai bine pentru întreaga societate. Acest comportament este firesc și de așteptat”, a atras atenția Năsui.
Pericolul major, în opinia sa, este ca aceste companii să profite de o astfel de deschidere pentru a-și impune propriile interese economice, folosind administrația ca un instrument de lobby corporatist. Aceasta ar însemna transformarea procesului decizional într-un mecanism de favorizare a unor grupuri economice în detrimentul interesului public.
Lobby-ul pentru bani și privilegii, nu politici publice neutre
Claudiu Năsui, bazându-se pe propria experiență ministerială, afirmă că, în realitate, majoritatea organizațiilor private se adresează statului cu solicitări de sprijin financiar, avantaje competitive sau privilegii fiscale, nu cu propuneri obiective și neutre de politici publice.
„Am observat că mediul privat cere constant aceeași formulă: bani și privilegii. Tocmai de aceea vedem mereu diverse scheme sau subvenții de stat care devin baza unor averi personale sau de grup”, explică deputatul. Acesta acuză un sistem viciat în care companiile influențează decizii politice pentru a obține beneficii directe, iar politicienii profită de imaginea de „susținători ai economiei”.
„Este mai ușor să faci afaceri pe banii contribuabililor decât pe ai tăi. Dacă faci lobby în fața unor politicieni mai puțin pregătiți intelectual, șansele să-i convingi să adopte astfel de măsuri sunt destul de mari. În plus, politicianul poate apoi să spună că a ajutat domeniul respectiv – dar nu cu banii săi, ci cu banii tuturor cetățenilor”, conchide fostul ministru al Economiei.
În concluzie, dezbaterea pornită de afirmațiile lui Nicușor Dan scoate în evidență o problemă reală și complexă: incapacitatea statului român de a gestiona eficient elaborarea politicilor publice. Totuși, cedarea acestei atribuții către firmele private ar putea submina mecanismele democratice și interesul comun, deschizând calea pentru o influență disproporționată a corporatiilor în procesul legislativ.
Este, poate, nevoie de o reformă profundă a aparatului de stat, cu profesionalizarea și responsabilizarea funcționarilor publici, astfel încât politica publică să fie în slujba cetățeanului, nu a intereselor private.














